Oppgave i materialområdene leire, tre og tekstil

Tekst: Karete Roksvåg
Foto: Morteza Amari

Denne oppgaven er gjennomført av studenter ved faglærerutdanning i design, kunst og håndverk, Institutt for estetiske fag på Notodden.

I denne utstillingen viser studentene fram arbeider i materialområdene leire, tre og tekstil som har dannet grunnlaget for første halvår i studiet. Studiet vektlegger kunnskaper og erfaringer som tilegnes gjennom praktisk skapende arbeid, refleksjoner og teoretiske studier. Arbeid fra idé til ferdig produkt med form, funksjon, materialvalg og teknikk har vært grunnlag for arbeidet, hvor studentene har tilegnet seg håndverksteknikker, materialkunnskap og verktøybruk. Bærekraft og fagdidaktisk refleksjon har gjennomsyret arbeidet med alle tre materialområdene.

For mange har dette vært et første møte med ett eller flere av materialene som student. Og noen har ikke tatt i leira siden barneskolen, og andre har aldri tatt i materialet før. Det samme gjaldt også treet og tekstilene. Utfordringen var derfor stor, men spennende når den første oppgaven i leire var å bygge en vase på 40 cm. Et krevende byggeteknisk arbeid på grunn av størrelsen, men som alle har lykkes med etter hardt arbeid, prøving og feiling. Studentene har også fått bli kjent med ulike typer leire, og overflatebehandling, og modelleringsteknikk og brenning av leire på bål.

I treoppgaven har studentene arbeidet med spikking i rått og tørt tre fra ulike treslag som or, lønn, einer, syrin og bøk, som har blitt til fine smørkniver og skjeer. Deretter har de fått prøvd seg på å lage en krympeboks inspirert av samisk duodji. Selve boksen er laget i bjørk og lokket er laget i valnøtt. Både boksen og en av skjeene er dekorert med kolrosing, en teknikk der man risser i overflaten med en spiss kniv for så å fargesette de tynne linjene med fargepigmenter som for eksempel kull, kaffe og kakao.

Tekstiloppgaven har hatt fokus på redesign og plantefarging. Tekstilene er rester fra hotell- og sykehus, som så har fått farge og mønster gjennom teknikker som botanisk trykk, buntfarging, cyantyping og batikk. Det utforskende arbeidet med plantefarging, trykking og broderi har sanna grunnlag for mer systematisk og planlagt arbeid med design og det å sy et plagg eller veske etter oppskrift.

Arbeidet med denne utstillingen er en del av studentenes arbeid med faglig formidling og dokumentasjon av eget læringsarbeid, som er en viktig fagdidaktisk arbeidsmåte i faget. Studentene har hatt ansvar for alle deler av utstillingsarbeidet, fra ide til ferdig utstilling.

Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk fases ut i Norge. Den blir erstattet av en ny masterutdanning med tittelen: Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag, trinn 1-13, design, kunst og håndverk